När internet började ta fart så var det mycket prat om det papperslösa samhället. Snart skulle det aldrig behöva skickas ut papper och tryckerierna skulle helt försvinna. Idag vet vi att det inte riktigt blev så. Första och främst så skickas mycket information och vissa fakturor ut med post. Utöver det så gillar vi fortfarande fysiska pappersprodukter och tack vare internet är det enklare än någonsin att få dem.
Framkallning av bilder
När man förr fotograferade med film så fick man alltid fysiska kopior av sina bilder. Dessa kunde sedan ramas in eller sättas in i album. Med dagens digitala kameror så är det inte lika självklart med fysiska kopior, det krävs att man tar ett aktivt steg för att få sina förstoringar. Fördelen är då istället att man själv kan välja hur stor bilden skall vara. Man kan välja exakt vilka bilder som man vill ha förstoring på och vet med det att det blir bra redan innan man skickar iväg beställningen.
Visitkort
Även om visitkort kanske inte är lika vanligt idag som det var förr i tiden så är det fortfarande något mycket praktiskt att ha med sig på bland annat konferenser. Att snabbt kunna lämna över något med all viktig kontaktinformation sparar tid och ökar möjligheten att du skall bli ihågkommen efter eventet är över. Den brittiska sajten och tryckeriet Moo.com var tidiga med att börja erbjuda en tjänst som nyttjar den digitala världens fördelar. Istället för att ha samma design på alla sina visitkort så kan man med Moo ha en unik bild på ena sidan av varje visitkort.
Böcker on-demand
För länge sedan var det svårt att ge ut en bok, idag kan vem som helst göra det. Tack vare digitala tryckpressar kan man nu trycka upp böcker i så få som ett exemplar åt gången. Ett svenskt alternativ är Vulkan som hjälper till med hela processen av att ge ut en bok (förutom skrivandet). Med ett paketpris så får man ett gäng böcker upptryckta samtidigt som de även börjar säljas på e-handlare som Bokus, Adlibris och liknande. Pliktexemplar skickas även ut till kungliga biblioteket och boken får ett ISBN-nummer.